Våra träningspass

Styrketräning med och utan redskap
Måndagar kl 20:00

Ledare: Sandra
Älskar att träna på det sätt som det här passet erbjuder.
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Du kan träna såhär var du än är och det finns oändliga möjligheter och variationer av övningar.
Under det här passet tränar vi upp musklerna i vår kropp.
Vi tränar med och utan redskap.
Vi använder oss ofta av miniband (gummiband att träna benen med) samt viktstänger.
Ibland tränar vi cirkelträning med flera övningar som man gör efter varandra med relativt kort vila emellan.
Ibland fokuserar vi på ett fåtal övningar i taget innan vi byter.
Ibland tränar vi även Tabata som avslutning som ett sätt att få upp pulsen och träna vårt hjärta.
Du kan anpassa övningarna och motståndet utifrån din egen nivå eftersom det finns olika tjocka miniband och olika tunga stänger.
Välkommen!

Seniorgympa upp till 70 år / max 30 deltagare
Tisdagar kl 15:00

Ledare: Britt-Inger
Utbilded gympaledare (55+)
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Ett motionsgympapass utan hopp eller löpningar anpassat för oss som inte längre är ”20” år.
I passet ingår kondition, koordination, rörlighets- och styrkeövningar som varvas med varandra för en allsidig träning.

Rörelserna är mestadels grundläggande då mitt mål är att alla ska hänga med och kunna ta ut rörelserna ordentligt. Intensitet väljer man själv och tar i så mycket man vill eller orkar.
Välkomna till en härlig och stärkande träningstimme i Långbrohallen!

Styrkegympa med hantlar
Tisdagar kl 19:00

Ledare: Kim Palmér
Utbildad instruktör i styrka i grupp.
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Ett styrkepass där alla kan vara med utan några förkunskaper.

Vi startar med en uppvärmning följt av pulshöjande övningar i 20 minuter. Styrkeövningar med delvis stång och den egna kroppen i 30 minuter. Avslutningsvis har vi en skön välbehövd stretch. Här tränar du hela kroppen med både kondition och muskelstyrka.

Musiken till passet är väl planerad efter de rörelser vi gör och ska ge en positiv och glad känsla (hoppas jag).

Ett pass som stärker din kropp snabbt och gör att du känner dig både starkare och smidigare.
Välkommen till styrkegympan!

Uteträning / löpning
Tisdagar kl 19:00 vid Älvsjö Gamla IP

Ledare: Elif, Elisabeth och Eva-Lena
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Löpträning utomhus.
Samling vid Älvsjö Gamla IP.
Välkommen!

Motionsgympa intensiv
Tisdagar kl 20:00

Ledare: Eva-Lena
Är idrottslärare till vardags och leder även intensivjympa på Friskis & Svettis sen många år tillbaka!
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Komplett träning (styrka, kondition och rörlighet) med hög intensitet.

Passet är varierat och lustfyllt med musiken som kraftkälla och med möjlighet att utmana sig själv! ALLA är välkomna och kan delta efter egen lust och förmåga!
Kom och svettas, ha kul och få en rejäl genomkörare!
Välkommen!

Hopprep nybörjare från 7 år
Tisdagar kl 19:00 i Johan Skytteskolans gymnastiksal

Ledare: Mirjam / Viktoria
Beskrivning
Hopprepsträning i grupp för nybörjare från 7 år.
OBS. Kontakta Mirjam (mirjam.larsson @ outlook.com) om du vill vara med.
Välkomna!

Hopprep fortsättning
Tisdagar kl 20:00 i Johan Skytteskolans gymnastiksal

Ledare: Mirjam / Viktoria
Beskrivning
Hopprepsträning i grupp fortsättning för de som passerat Hopprep, nybörjare.

Frågor om hopprep kan skickas till Mirjam, mirjam.larsson @ outlook.com
Välkomna!

Core / motion
Onsdagar kl 20:30

Ledare: Kerstin
Har varit instruktör i Älvsjögympan under mer än femton år.
Tidigare ledare för medelgympa och medelgympa/cirkelträning.
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Core innebär att vi tränar kärnan i kroppen (core betyder kärna), bålens muskler. Det vill säga alla muskler från nacken till och med rumpan, på fram och baksidan av kroppen. Träningen gör oss mer kroppsmedvetna och starkare. Vi blir bättre förberedda för att klara av alla rörelser och ryggen skyddas mot onödig överbelastning. Vi lär oss rätt rörelseteknik och kan utföra alla rörelser mer funktionellt i vår vardag eller i idrottssammanhang.

Passet är ca 50 minuter. Vi värmer upp stående i ca 10 minuter, för att sedan gå ner på matta och träna bålmusklerna, utan redskap, med kroppen som belastning, samt med en lite boll, Redondo, för att öka svårighetsgraden genom ökad instabilitet. Avslutas förstås med stretch av framför allt bålmusklerna. Välkommen att utmana dig själv och muskler som du kanske inte tänkt så mycket på att du hade!

Idrotta mer, Barn 7-10 år /max 25 st
Torsdagar kl 18:00 i Johan Skytteskolans gymnastiksal

Ledare: Sandtra
Utbildad idrottslärare.
Beskrivning:
Detta pass håller till i Johan Skytteskolans gymnastiksal.

Det här är en aktivitet för dig som går i åk 1-4 och tycker om att röra på dig och ha roligt. Vi kommer prova gymnastik, hinderbanor, dans, bollsport och olika lekar.

Gympakläder och inneskor är bra att ha med sig 🙂
Välkomna!

Step-up
Torsdagar kl 19:00

Ledare: Kim Palmér
Utbildad step-up instruktör.
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Step-up är ett konditionspass där vi använder en step-upbräda.

Passet innehåller olika övningar som både är konditionskrävande och ger smidighet. Genom att använda brädans alla sidor kan koreografin bli både allsidig och rolig.

Musiken är en viktig del av ett pass och är därför väl planerad efter de rörelser vi gör och ska ge en positiv och glad känsla (hoppas jag).

Passet har en styrkedel på 15 minuter då vi delvis änvänder hantlar.
Det går lätt att komma in i hur du gör övningarna på brädan och får ett flyt i övningarna. Du som inte har provat ett stepuppass måste genast göra det.
Välkommen till step-up träning!

Yoga
Torsdagar kl 20:00

Ledare: Irmi
Utbildad yoga instruktör.
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Rörlighet, styrka, uthållighet och balans.

Älvsjögympans yoga är lugn och energifylld på samma gång. Vi blandar rörelser och övningar från olika yogaformer, såsom den mer dynamiska vinyasayogan och den stillsammare hathavarianten.

Alla kan delta och tränar utifrån sina egna förutsättningar.

Passet är 45-50 minuter långt.
Om du vill tar du med en egen yogamatta men det finns även mattor att låna.
Välkommen till torsdagsyogan!

Yoga
Lördagar kl 9:00

Ledare: Sandra
Utbildad yoga instruktör.
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Välkommen att träna yoga som en start på helgen!

Övningarna är tagna från olika yogaformer t.ex hathayoga och ashtangayoga. Vi tränar styrka, balans och rörlighet i en härlig kombination.

Övningarna är både statiska (musklerna spänns i ett och samma läge) och dynamiska (musklerna dras ihop och töjs ut). Vi fokuserar på att göra övningarna samtidigt som vi andas, dock ligger inte fokus på andningsteknik.

Alla kan delta, det är grundläggande och på en basnivå.

Max 40 deltagare, först till kvarn.
Vi har 25 mattor till utlåning och ytterligare 15 kan delta med egen matta.
Välkommen!

Styrkegympa medel, utan redskap
Lördagar kl 10:00

Ledare: Tove
Började som ledare i Älvsjögympan 1994 som 16-åring.
Bor i Älvsjö med man och barn och jobbar i stan som agent åt mediapersonligheter.
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Passet är oftast 45 minuter långt, men det kan även vara upp till 60 minuter.

Jag älskar styrkegympan som träningsform. Det är något visst med gruppträning - det positiva grupptrycket. På gympan är det upp till varje person att avgöra hur intensivt träningspasset blir. I passet blandar jag musik från olika genrer och olika tider på olika språk. Musiken är viktig!

Den här träningstimmen satsat vi på styrkedelen i gympapasset. Efter en kort uppvärmning kör vi styrka till musik med kroppen som redskap (inga vikter, gummiband eller något annat). Jobbigt, men enkelt.

Välkomna till lördagsgympan!
Gör det till en vana

Rörelselek Familj / 3-6 år max 20st
Söndagar kl 9:00

Ledare: Emma
Beskrivning:
Detta pass är för barn 3-6 år med medföljande vuxen/förälder.

På grund av byte till Långbrohallen, med andra förutsättningar än Johan Skytte-hallarna, görs Familjegympan i höst om till Rörelselek familj.

Precis som tidigare riktar sig passet till barn i åldrarna 3-6 år med medföljande vuxen/förälder. Vi leker olika rörelse- och bollekar, gympar till musik och utmanar oss i stationsträning och enklare hinderbanor (ej bommar, ringar, ribbstolar). Rekommenderas för alla med mycket spring i benen! I Långbrohallen har vi massor av yta att röra oss på.

Extra ledare sökes! Du vårdnadshavare (förälder) som gärna vill vara ledare eller hjälpledare, hör av dig till info-AT-alvsjogympan.se (byt ut -AT- till @ i adressen)
Ledares barn får garanterad plats på passet.

Järngympa
Söndagar kl 17:00

Ledare: Lina
Arbetar som läkare och har alltid älskat musik och dans.
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
Passet består av konditionsträning och styrketräning till musik under 75 minuter.

Uppvärmning, rörlighetsträning och stretching ingår. Förutom ett vanligt motionsgympapass tillkommer styrketräning under pedagogisk ledning med stång. Inga förkunskaper krävs.

När du går hem från söndagsgympan är du varm, svettig och glad. Du har just rört dig till 21 härliga låtar, de flesta från topplistan blandat med några gamla godingar. Du har tränat uthållighet, styrka, smidighet, koordination och känner dig nöjd och total avslappnad. Du kan gå hem, äta söndagsmiddag och ta dig an veckan som kommer på ett ännu bättre sätt.

Välkommen till söndagsgympan!

EFIT
Söndagar kl 18:30

Ledare: Elisabeth
Personlig tränare och instruktör.
Beskrivning:
Passet är lämpligt för deltagare över 10 år
EFIT som står för Effektiv Funktionell Intensiv Träning är en träningsform som inspirerats av Crossfit. EFIT är tufft, men kan anpassas för att göra det enklare. Du använder din egen kropp som motstånd i många av övningarna men även redskap som stänger och lådor används.

En stor del av EFIT handlar om att mäta och tävla mot sig själv, för att hela tiden se hur man förbättras.
Detta är dock inget måste.

Passen varierar från gång till gång och samma pass återkommer inte på flera månader.

Välkomna!